FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB KETERLAMBATAN PENGKLAIMAN BPJS RAWAT INAP DI RUMAH SAKIT UMUM IMELDA PEKERJA INDONESIA (RSU IPI) MEDAN TAHUN 2020

  • Erlindai Purba Dosen APIKES Imelda
Keywords: BPJS Health, Tardiness, Claim

Abstract

The Social Security Organizing Agency (BPJS) is an institution formed to organize a Social Security Program in Indonesia based on Law Number 40 of 2004 and Law Number 24 of 2011. Indonesian General Imelda Worker Hospital is a private hospital in the city of Medan who have collaborated with BPJS Based on the initial survey of researchers on 30 medical records documents 13 files (43%) are in accordance with claim requirements and 17 files (56%) are incomplete. Data collection in this study is a questionnaire method. This research was conducted using quantitative research methods with cross sectional approach. The population used in this study were all medical record officers in the medical record unit in the IPI General Hospital Medan as many as 31 officers. Based on the results of a statistical test research conducted using the Chi Square (X2) computer test application with a significance of 95% (p <0.05) it can be concluded that the Hospital conducts an evaluation for medical records officers so that the performance of officers is as expected. Increase evaluation for the completeness of medical record documents used in BPJS claims.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anonim. Administrasi Klaim BPJS. http://www.Bpjs-kesehatan.go.id/. Diakses Pada: Juli 2020.

Dirjen YanMed. 2006. Pedoman Pengelolaan Rekam Medis Rumah Sakit di Indonesia. Jakarta: Dep Kes.

Ilyas, Yaslis. 2003. Mengenal Asuransi Kesehatan. Review Utilisasi, Manajemen Klaim, dan Fraud (Kecurangan Asuransi Kesehatan). Depok: Fakultas Kesehatan Masyarakat, Universitas Indonesia.

Leonard, Devid. 2016. Pengorganisasian Klaim Pelayanan Pasien JKN di RSUP M DR. M. Djamil Padang, Menara Ilmu.

Nia Lewiani, Lisnawaty, Akifah, 2017. Proses Pengelolaan Klaim Pasien BPJS Unit Rawat Inap Rumah Sakit Dr. R. Ismoyo Kota Kendari Tahun 2016. https://media.neliti.com/media/publications/198035-proses-pengelolaan-klaim-pasien-bpjs-uni.pdf diakses juli 2020.

Notoadmojo, 2012. Metodologi Penelitian Kesehatan, Jakarta : Rineka Cipta.

Pamungkas, Fantri. 2013. Analisis Ketidaklengkapan Pengisian Catatan Medis Berkas Rekam Medis di RSU PKU Muhamadiyah Yogyakarta, UGM. Yogyakarta 2013.

Permenkes No. 269/Menkes/III/2008 Tentang Rekam Medis.

Permenkes No. 71 Tahun 2013 Tentang Pelayanan Kesehatan Pada Jaminan Kesehatan Nasional . http://www.depkes.go.id//download/general/PMK.

Pury Feriawati, Agus Perry. 2015. Faktor-faktor Keterlambatan Penggklaiman BPJS Rawat Inap di Rumah Sakit Bayangkara, Semarang. http://eprints.dinus.ac.id/17499/1/jurnal_16477.pdf diakses pada Juli 2020.

Puspita Sari, Ayu, 2012. Hubungan Pengetahuan, Sikap Dan Perilaku PetugasTerhadap Keterlambatan Klaim Biaya Rawat Inap Peserta Kartu Jakarta Sehat (KJS) di RS Jiwa Dr. Soeharto Heerdjan. http.journal.uin- alauddin.ac.id/index.php/join/article/ diakses pada Juli 2020.
Rustiyanto, Ery, 2009. Etika Profesi Perekam Medis dan Informasi Kesehatan Yogyakarta: Graha Ilmu.

Saryono dan Anggeraini. 2013. Metodologi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif Dalam Bidang Kesehatan. Yogyakarta: Nuha Medika.

Sophia, Ede Surya. 2016. Analisis Keterlambatan Pengajuan Klaim Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Kesehatan pada Rumkital Dr. Mintohardjo, DKI Jakarta. http://dxdoi.org/10.22435/hsr.v20i3.6231.83-88diakses pada Juli 2020.

Sugiyono. (2007). Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Undang-Undang Republik Indonesia No.24 Tahun 2011 tentang Badan Penyelenggara Jaminan Sosial. http.mewarisgagasan.wordpress.com.

Undang-Undang Republik Indonesia No. 40 Tahun 2004 Tentang Sistem Jaminan Sosial Nasional.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 36 Tahun 2009 Tentang Kesehatan. http://binfar.depkes.go.id/dat/lama/1303887905_UU%20362009%20Kesehatan.pdf. Diakses pada Juli 2020.

Undang-Undang No. 44 Tahun 2009. Tentang Rumah Sakit. https://dinkes.bantenprov.go.id/read/undang-undang. Diakes pada Juni 2020.

Wawan dan Dewi. 2010. Pengetahuan, Sikap dan perilaku Manusia. Yogyakarta: Nuha Medika.
Published
2020-08-31
How to Cite
Purba, E. (2020). FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB KETERLAMBATAN PENGKLAIMAN BPJS RAWAT INAP DI RUMAH SAKIT UMUM IMELDA PEKERJA INDONESIA (RSU IPI) MEDAN TAHUN 2020. Jurnal Ilmiah Perekam Dan Informasi Kesehatan Imelda, 5(2), 166-180. https://doi.org/10.2411/jipiki.v5i2.408

Most read articles by the same author(s)